🎉 We hebben onze nieuwe WordPress plug-in gelanceerd! Download nu

De Baltische staten: Estland, Letland & Litouwen, een onaangeroerde markt voor grensoverschrijdende e-commerce

De laatste jaren is grensoverschrijdende e-commerce steeds populairder geworden, omdat bedrijven hun bereik buiten hun thuismarkt willen uitbreiden. De Baltische staten bieden een unieke kans voor bedrijven die op zoek zijn naar grensoverschrijdende e-commerce. Gelegen tussen Europa en Azië en met een bevolking van iets meer dan 6 miljoen mensen worden de Baltische staten vaak over het hoofd gezien als een potentiële markt voor online bedrijven. De Baltische staten bieden echter aanzienlijke mogelijkheden voor bedrijven die nieuwe markten willen betreden. Zeker met een tool als Clonable in gedachten.

Er zijn verschillende redenen waarom de Baltische staten aantrekkelijk zijn voor bedrijven die naar nieuwe markten willen uitbreiden.

1. Weinig concurrentie, zeker online. Om Estlands, Litouws en Lets verkeer naar je website te leiden, zijn lokale marketing en SEO essentieel. Om dit effectief te doen, moet je je winkel vertalen in het Ests, Litouws en/of Lets voor de Baltische markt. Met een vertaalde versie van je winkel kun je je winkel vrij eenvoudig laten indexeren in Baltische zoekmachines en zo gratis organisch verkeer genereren. Een andere grote en zeer effectieve manier om goede kwaliteit, gekwalificeerd verkeer te genereren, is Google Ads.

2. Een hoog opgeleide en welvarende bevolking. Dit betekent dat bedrijven zich relatief gemakkelijk kunnen richten op een hoogwaardig klantenbestand.

Kortom, de Baltische staten bieden een unieke kans voor bedrijven die hun e-commerce activiteiten willen uitbreiden naar nieuwe markten.

E-commerce in Estland

Estland is een Noord-Europees land met toegang tot de Oostzee. Het grenst aan Rusland, Letland en Finland via de Finse baai. Met een bevolking van 1.306.788 is Estland een opkomende consumentenmarkt met een groeiende e-commerce sector. Wat het vermelden waard is – Estland is een en al internet en startups. Dit land is het meest verbonden land ter wereld. Daarom is een groot deel van de economie gebaseerd op het internet. Er is niets dat niet online kan worden afgehandeld in dit land. Van overheidsgeschillen tot het kopen van buskaartjes.

Estland is een voorbeeld van een land dat een lange weg heeft afgelegd op economisch gebied. Hetzelfde geldt voor het consumentengedrag. Het is een prijsgevoelige samenleving, maar deze gevoeligheid neemt met de jaren af, en met meer inkomen geven ze meer uit. Zoals de meeste Europese markten vergrijst ook Estland. Desondanks is er een duidelijke belangstelling voor e-commerce en sociale media.

Verwacht wordt dat de omzet van de Estse e-commercemarkt tegen het einde van dit jaar 372 miljoen dollar zal bedragen. De jaarlijkse groei bedraagt 4,8%, waardoor het marktvolume over vijf jaar naar verwachting 470 miljoen dollar zal bedragen. Dit jaar kan de gebruikerspenetratie 53,2% bereiken en eind 2025 zal deze naar verwachting 63,4% bedragen. De top online betaalmethoden in Estland zijn creditcards, bankoverschrijvingen en PayPal.

E-commerce in Letland

Letland telde in 2019 1,9 miljoen inwoners, waarvan 84% internet gebruikt. De omzet van de Letse e-commerce bedraagt in 2022 naar schatting 900 miljoen euro en groeit in 2025 naar zo’n 1,3 miljoen euro. Letland is een nieuwe consumentenmarkt voor e-commerce. Er is dus een groot potentieel, vooral voor aanbieders van e-commerce, die het karakter van de Oost-Europese markt kennen en die hun website vertalen naar het Lets.

Voor Letse consumenten is de prijs de belangrijkste factor bij aankoopbeslissingen. Het meer welvarende deel van de consumenten, dat zich meer keuze kan veroorloven, geeft het merk als doorslaggevende factor aan. Zij zijn bereid meer te betalen voor de producten van hun favoriete merk. Recreatie, hotels en restaurants behoren tot de uitgaven die de laatste jaren aanzienlijk zijn gestegen. Ook de belangstelling voor e-commerce is toegenomen, en het tempo van deze groei is een van de hoogste in dit deel van Europa.

De populairste betaalmethode in Letland is met een creditcard. Op de tweede plaats komen hier de mobiele telefoons en op de derde plaats komt het marktaandeel van 14%.

E-commerce in Litouwen

In Litouwen wonen ongeveer 3 miljoen mensen. In 2021 bedroeg het BBP 57 miljard dollar. Litouwen verwacht dat de e-commerce in 2022 ongeveer 1,5 miljard euro zal bedragen. In 2025 jaar kan het bedrag oplopen tot 2,5 miljoen euro dankzij een jaarlijkse groei van maar liefst 18,59%.

Litouwers hebben verschillende voorkeuren, afhankelijk van inkomen of leeftijdsgroep. Daarom is de markt sterk gefragmenteerd. Rijkere klanten kiezen vaak het merk als belangrijkste aankoopfactor, terwijl voor Litouwers de prijs bepalend is voor de kwaliteit. Belangrijk is dat voor deze consumenten ook producten uit het buitenland synoniem zijn met hoge kwaliteit. De Litouwse economie groeit voortdurend, waardoor het consumentenvertrouwen toeneemt. Steeds meer klanten besteden aandacht aan service en loyaliteitsprogramma’s.

Litouwers geloven in technologie. Daarom zijn mobiele betalingen goed voor meer dan de helft van de transacties. De tweede favoriet is betalen met kredietkaarten – 37% van de transacties wordt op deze manier afgerond. De derde plaats wordt ingenomen door e-wallets – 10% van de betalingen wordt daarmee gedaan.

Litouwen is nog steeds een groeiende e-commercemarkt. Er is dus veel ruimte voor nieuwe winkeliers. Als u zich op dit land richt om uw bedrijf uit te breiden, doe dat dan gerust. Kansen genoeg, net zoals in de rest van de Baltische staten.

Heb je nog vragen?

Vul dan onderstaand formulier in.

Gerelateerde blogs: