🎉 We hebben onze nieuwe WordPress plug-in gelanceerd! Download nu

Zakelijke kansen en e-commerce in Polen

Polen is een land in Midden-Europa. Het heeft meer dan 38 miljoen inwoners en een oppervlakte van 312.679 vierkante kilometer, met als hoofdstad Warschau. Polen is lid van de Europese Unie, de Verenigde Naties en het Schengenakkoord. Polen is een van de meest veelbelovende en snelgroeiende markten in de Europese Unie, zeker qua e-commerce. Met een bevolking van meer dan 38 miljoen mensen en een BBP van meer dan 500 miljard dollar biedt Polen een enorm aantal potentiële klanten en een bloeiende economie.

Verwacht wordt dat de Poolse e-commercemarkt in 2022 ongeveer 17 miljard zal zijn en de komende jaren flink door zal groeien. met 20% zal groeien tot een waarde van 23,6 miljard dollar. Deze groei wordt aangedreven door een aantal factoren, waaronder een groeiende middenklasse, een jonge bevolking en een toenemende internet- en mobiele penetratie. Polen heeft ook een zeer sterke logistieke infrastructuur: meer dan 80% van de bevolking woont binnen 30 kilometer van een grote snelweg.

Overzicht van de Poolse markt

De Poolse markt biedt grote kansen voor bedrijven in een aantal sectoren, waaronder e-commerce, detailhandel en logistiek.

1 Bevolking en demografie

Polen heeft een bevolking van meer dan 38 miljoen mensen en is daarmee het 34e meest bevolkte land ter wereld. De bevolking is gelijkmatig over het land verdeeld, met de grootste concentratie in de stedelijke gebieden Warschau, Krakau en Poznan.

De gemiddelde leeftijd in Polen is 38 jaar. Meer dan 60% van de bevolking bevindt zich in de werkende leeftijd (tussen 15 en 64 jaar)

2 Economisch overzicht

Polen heeft een BBP van meer dan 500 miljard dollar en is daarmee de 28e economie ter wereld. Het BBP per hoofd van de bevolking bedraagt 15.656 dollar, waarmee het land tot de hogere middeninkomens behoort. De economie van Polen is de afgelopen jaren snel gegroeid, met jaarlijkse percentages van zo’n 5% de laatste jaren, het corona jaar 2020 uitgezonderd. Verwacht wordt dat het land de komende jaren in een soortgelijk tempo zal blijven groeien.

3 Internet en mobiele penetratie

De internetpenetratie in Polen bedraagt 62%, wat hoger is dan het EU-gemiddelde van 60%. Dit is het resultaat van een aantal factoren, waaronder het hoge BBP per hoofd van de bevolking, de grote bevolking en het feit dat de Poolse regering heeft geïnvesteerd in breedbandinfrastructuur. De mobiele penetratie is met 86% ook hoog in Polen. Dit is te danken aan het feit dat een aantal mobiele operators betaalbare data-abonnementen aanbieden en er een brede selectie van mobiele apparaten beschikbaar is.

4 Ecommerce

De Poolse e-commerce markt zal zoals gezegd naar verwachting flink groeien. Deze groei wordt aangedreven door een aantal factoren, waaronder een groeiende middenklasse, een jonge bevolking en een toenemende internet- en mobiele penetratie. Polen heeft ook een zeer sterke logistieke infrastructuur, met meer dan 80% van de bevolking die binnen 30 kilometer van een grote snelweg woont. De populairste e-commerce categorieën in Polen zijn mode, elektronica, en huis & tuin. De populairste e-commerce platforms in het land zijn Allegro en Amazon.

Tips voor het zaken doen in Polen

Bedrijfscultuur

Polen is een land met een sterke bedrijfscultuur. De meerderheid van de bevolking is rooms-katholiek en religie speelt een belangrijke rol in de cultuur van het land. Van bedrijven wordt verwacht dat zij op een professionele en ethische manier te werk gaan. Stiptheid is ook belangrijk, en vergaderingen zijn doorgaans goed georganiseerd en worden op een formele manier geleid.

Zakelijke etiquette

Wanneer je zaken doet in Polen, is het belangrijk om je bewust te zijn van de zakelijke etiquette van het land. Hier volgen enkele tips:

– Het is gebruikelijk om visitekaartjes uit te wisselen als je iemand voor het eerst ontmoet.

– Bij een ontmoeting met iemand voor de is het gebruikelijk om handen te schudden. Mannen moeten mannen de hand schudden en vrouwen moeten vrouwen de hand schudden. Het wordt als onbeleefd beschouwd om over een drempel heen een hand te geven. Als u bij iemand thuis wordt uitgenodigd, is het gebruikelijk om een klein geschenk mee te nemen, zoals bloemen, bonbons of wijn. Geschenken worden gewoonlijk niet geopend wanneer ze worden ontvangen.

– Zakendoen in het Pools: De officiële taal van Polen is Pools. Er wordt echter ook veel Engels gesproken, vooral in zakelijke kringen. Wanneer u zaken doet in Polen, is het sowieso raadzaam om Engels te kunnen spreken. Daarnaast dient u uw website in het Pools aan te bieden om aan lokale klanten aan te geven dat u de markt serieus neemt.

Heb je nog vragen?

Vul dan onderstaand formulier in.

Gerelateerde blogs: